Obniżenie zawieszenia w samochodzie – o czym powinieneś pamiętać?

BMW obniżone zawieszenie

Ładna felga? Lśniący lakier, bądź nietuzinkowa barwa folii pokrywającej nadwozie? Często wszelkie te operacje należy dopełnić czymś jeszcze. W Polsce jak i na całym świecie coraz większa popularnością cieszą się modyfikacje takie jak obniżenie zawieszenia. Niższy samochód zwykle wygląda lepiej – nawet najładniejsze i największe z możliwych felg nie wyglądają zbyt dobrze, jeśli pomiędzy kołem, a rantem nadkola możemy zmieścić telefon. W dodatku jeden z tych nowszych, z ponad 6-calowym ekranem.

Najprostsza metoda na obniżenie zawieszenia

Najprostszą metodą obniżenia pojazdu jest wymiana sprężyn na te o skróconym skoku. Warto wybierać produkty sprawdzonych producentów, gdyż mamy wtedy pewność, że sprężyna ma odpowiednia dobraną charakterystykę do pojazdu. Wyróżniamy sprężyny o charakterystyce stałej oraz progresywnej. Te drugie zmieniają swoje parametry w zależności od stopnia ugięcia. Wymieniając same sprężyny nie możemy zbytnio przesadzać ze stopniem obniżenia – amortyzatory również mają swój zakres pracy i przy radykalnym obniżeniu powinniśmy zastosować amortyzatory o skróconym skoku.

Zestawy do obniżenia zawieszenia

Mitsubishi obniżone zawieszenie

Wielu producentów oferuje gotowe zestawy typu kit składające się ze sprężyn obniżających, a także odpowiednio dostosowanych amortyzatorów, które mają ściśle dobraną charakterystykę pracy. Wyróżniamy zestawy z przeznaczeniem do typowego użytku na drogach publicznych oraz do motorsportu. Te drugie zwykle charakteryzują się większym stopniem obniżenia oraz twardszą charakterystyką pracy od wersji przeznaczonej do codziennego użytku. Większość zestawów obniża zawieszenie o 20 – 40 mm. Jest to złoty środek pomiędzy atrakcyjnym wyglądem, a poprawą właściwości jezdnych danego auta.

Zestawy zawieszenia gwintowanego

Dla bardziej zaawansowanych, są przeznaczone zestawy zawieszenia gwintowanego. Taki typ zawieszenia oferuję regulację wysokości w dość sporym zakresie. Często zakres regulacji jest znacznie większy – można regulować czas reakcji amortyzatora oraz stopień tłumienia. Ta regulacja jest szczególnie przydatna dla osób wykorzystujących swoje pojazdy w sporcie.

Nissan obniżone zawieszenie

Zawieszenia typu air ride

Ciekawym rozwiązaniem jest również zestaw zawieszenia pneumatycznego jakim jest air ride. Taki zestaw składa się z amortyzatora oraz poduszki powietrznej pełniącej rolę sprężyny (tzw. „miech”). Samo rozwiązanie wywodzi się z pojazdów luksusowych i daje spore możliwości dotyczące regulacji prześwitu pojazdu. Największą zaletą jest możliwość regulacji wysokości zawieszenia za pośrednictwem pilota. Dzięki temu możemy zmienić wysokość pojazdu w zaledwie kilka chwil – np. podczas przejeżdżania przez sporą nierówność. Jest to też stosunkowo drogie rozwiązanie, a kompresor oraz butla z powietrzem często ograniczają przestrzeń bagażową pojazdu.

Po obniżeniu zawieszenia ważna jest geometria

Pamiętajmy, że po obniżeniu zawieszenia należy dokonać kontroli oraz korekty geometrii kół auta. Dodatkowo, warto rozkręcić oraz ponowne skręcić mocowanie tulei łączących poszczególne elementy zawieszenia, aby uniknąć ich naprężania podczas pracy, co może znacznie skrócić ich żywotność. Zachowanie zawieszenia z „napiętymi” tulejami przedstawiliśmy na poniższym obrazku. Jeśli zależy nam na znacznym poprawieniu pewności prowadzenia pojazdu warto rozważyć w tym momencie montaż tulei poliuretanowych.

Praca tulei po montażu zawieszenia obniżającego:

Zachowanie tulei po montażu zawieszenia obniżającego
1. MAKSYMALNE OBCIĄŻENIE (na kołach)
2. STANDARDOWE OBCIĄŻENIE (na kołach)
3. ODCIĄŻENIE (na podnośniku)
Lewy rysunek przedstawia pracę tulei po montażu zestawu obniżającego zawieszenie. Widzimy, że tuleja doznaje naprężenia – pożądana pozycja tulei została zaznaczona linią przerywaną.
Prawy rysunek przedstawia pracę tulei po ich poluzowaniu oraz ich ponownemu skręceniu. Pozbywamy się wtedy nadmiernego naprężania tulei podczas pracy zawieszenia.

Obniżyłem samochód – czy mogę nim jeździć?

Nie bez znaczenia pozostaje aspekt prawny obniżenia zawieszenia w samochodzie. Jeśli pojazd do tej pory nie był wyposażony w zawieszenie pneumatyczne, to montaż takiego zawieszenia może oznaczać zmianę konstrukcyjną pojazdu co powinno być odnotowane stosownym wpisem w dowodzie rejestracyjnym. To samo może dotyczyć w wielu przypadkach zestawu zawieszenia gwintowanego. Radykalne obniżenie samochodu może też spowodować wystąpienie tzw. negatywu, czyli mocnego przechylania koła w pojeździe, co prowadzi do ograniczonej styczności opony z nawierzchnią. Poza destrukcyjnym wpływem na oponę, taki pojazd nie prowadzi się zbyt bezpiecznie i może nerwowo reagować na wszelkie nagłe zmiany kierunku jazdy. Wydłuża się również droga hamowania poprzez ograniczony kontakt opony z podłożem. Pojazd w którym występuje znaczne pochylenia koła, nie przejdzie pomyślnie badania technicznego.  

wyhylenie koła

Nawet jeśli uda nam się uniknąć nadmiernego pochylenia koła, to pamiętajmy że przy radykalnie obniżonym zawieszeniu pojazd może zachowywać się nerwowo podczas pokonywania zakrętów. Każde zawieszenie jest projektowane do pracy w swoich optymalnych warunkach. Podczas obniżenia pojazdu często zmienia się położenie wahaczy wobec pozostałych elementów zawieszenia i zachowanie będzie również inne. W skrajnych wypadkach pojazd może być bardzo nerwowy podczas pokonywania łuków z wyższą prędkością.

Samochód z instalacją LPG a obniżenie zawieszenia

Szczególne uwarunkowania dotyczą pojazdów wyposażonych w instalację zasilania jednostki napędowej gazem LPG. Najniższy element instalacji (zwykle są to przewody, bądź butla z gazem) nie może znajdować się w odległości niższej, niż 20 cm od jezdni. Ustawodawca przewiduje w tej materii odstępstwo, jakim jest osłona tego elementu przez elementy podwozia, niemniej muszą się znajdować w odległości maksymalnie 15 cm z przodu oraz z obydwu boków od danego elementu instalacji.

Obniżenie zawieszenia może przynieść wiele korzyści. Niższy środek ciężkości pozytywnie wpływa na zachowanie pojazdu na drodze i to nie tylko w zakrętach, ale również potrafi w niektórych przypadkach ograniczyć drogę hamowania. Komfort jazdy może zostać ograniczony, ale nie zawsze jest to kolosalna różnica. Podczas przeprowadzania tego typu modyfikacji wskazany jest umiar, świadomość ograniczeń technicznych konstrukcji pojazdu oraz uwarunkowań prawnych.

Ciekawe obniżenia zawieszeń można znaleźć na stronie StanceNation, StanceWorks a także SpeedHunters.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Więcej w tej kategorii

Nowości Marzec 2024

W marcu wprowadziliśmy do oferty 13 nowych indeksów. Ponad połowa z nich to elementy poliuretanowe, wśród których ciekawą pozycją jest tylna tuleja

Więcej »

Nowości Luty 2024

W lutym nowości produktowe są bardzo zróżnicowane, wprowadziliśmy do oferty aż 57 nowych pozycji, wśród których znalazły się zarówno elementy gumowe, jak

Więcej »

Nowości Styczeń 2024

Nowy rok rozpoczęliśmy od mocnej listy nowości. Na pierwszym planie postanowiliśmy zaprezentować nowe śruby mimośrodowe, które solidnie zamocują tuleje. Nowości to także

Więcej »

Nowości Grudzień 2023

Przygotowaliśmy ostatnie nowości produktowe w tym roku. Zawierają one indeksy zarówno do aut europejskich, jak i amerykańskich oraz azjatyckich. Wśród ciekawych nowości

Więcej »

Nowości Listopad 2023

Listopad w naszych nowościach stoi pod znakiem marek japońskich i koreańskich. Do oferty dodaliśmy spory pakiet poduszek silnika i skrzyni biegów do

Więcej »