Lancia Thesis

Lancia Thesis to samochód, obok którego nie sposób przejść obojętnie, albo się go podziwia, albo albo patrzy na niego z niecodziennym zainteresowaniem. Wszystko poprzez nietuzinkowy wygląd samochodu, który został zaprojektowany przez Michaela Robinsona. Patrząc na Thesis z boku, widzimy po prostu standardową linię 4-drzwiowej limuzyny, która jest pozbawiona jakiegokolwiek sportowego charakteru. Z kolei przód samochodu, jak i jego tył wydają się być wyciągnięte z „innej bajki”. Z przodu uwagę przykuwają przede wszystkim lampy w kształcie rombu, które są osadzone na wypukłych nadkolach. Dodatkowo pomiędzy nimi widnieje sporych rozmiarów atrapa, która ma nawiązywać do starych samochodów spod marki Lancia. Kolejne zaskoczenie to światła tylne. Dwie wąskie pionowe lampy osadzone szeroko, które składają się tylko z czerwonego oraz pomarańczowego światła. Przykryte białym kloszem i umieszczone na nadkolach znacząco odbiegają od trendów lat 90. Szerokość obudowy lamp tylnych spowodowała, że niemożliwe było zastosowanie standardowych żarówek i po raz pierwszy w aucie seryjnym zastosowano w całości LEDowe oświetlenie tylne.

Skąd pomysł na Lancię Thesis?

3 lata przed pojawianiem się opisanego modelu miała miejsce prezentacja Lancii Dialogos. Już wtedy pojawiła się koncepcja nietuzinkowego przodu oraz smukłe tylne lampy. Co ciekawe Lancia Dialogos posiadała tylne drzwi otwierane do tyłu, tak zwane kurołapki, co miało podkreślić limuzynowy charakter samochodu, ale pomysł ten nie został przeniesiony do Thesis. Jeszcze pomiędzy modelem Dialogos oraz Thesis pojawił się jeden szczególny model. Słowo jeden nie jest tu przypadkowe, ponieważ w 2000 roku została wyprodukowana dokładnie jedna sztuka Lancii Giubileo (co oznacza jubileusz). Nazwa nie jest przypadkowa, ponieważ egzemplarz ten został wyprodukowany specjalnie dla papieża Jana Pawła II w okazji Wielkiego Jubileuszu chrześcijaństwa. Egzemplarz ten posiadał wygląd Lancii Dialogos zmodyfikowany poprzez zastosowanie w tylnej części standardowych drzwi, zastosowanie otwartego dachu w tylnej części oraz centralne umiejscowienie fotela dla papieża. Ale wróćmy do Lancii Thesis, która przez niektórych uważana jest za ostatnia prawdziwą Lancię.

Lancia Dialogos

Jakie były wersje Thesis?

Powstało łącznie około 16 000 egzemplarzy tego modelu, a wśród nich było 9 różnych wersji wyposażenia, wśród których pojawiła się między innymi wersja przeznaczona dla wypożyczalni, która była zubożona, a także 2 różne wersje opancerzone.

Thesis dostępne było w dwóch opcjach silników wysokoprężnych (obydwa o pojemności 2.4, w wersji 10V lub 20V) oraz czterech wersjach silników benzynowych, z których dwa były rzędowymi piątkami, a dwa sześciocylindrowymi silnikami w układzie V. Najmniejszym pojemnościowo był 5-cylindrowy silnik 2-litrowy silnik Soft Turbo, który pod względem generowanej mocy był trzecim najmocniejszym silnikiem Thesis. Pozostałe silniki benzynowe to 2.4 R5 20V, 3.0 V6 24V oraz 3.2 V6 24V.

Zawieszenie w Lancii Thesis

Jeżeli chodzi o zawieszenie Thesis, to zostało ono w całości zaprojektowane pod nową Lancię, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu Kappa, którego zawieszenie zostało oparte na zawieszeniu Alfy Romeo 166. Takie podejście do tematu dodatkowo może świadczyć o tym, że Thesis był istotnym samochodem dla producenta z Turynu. W konsekwencji powstał skomplikowany układ zawieszenia oparty z przodu i tyłu na wielowahaczach, a także na pół aktywnym systemie amortyzatorów Skyhook, które było stosowane także w Maserati Spyder. Liczne połączenia metalowo gumowe doskonale niwelują nierówności napotykane na drodze, ale z czasem ich zużycie wymaga wymiany dość sporej ilości elementów. Szczególnie w przypadku samochodu, którego waga to prawie 2 tony, takie zawieszenie narażone jest na spore obciążenia. Jak w każdym zawieszeniu wielowahaczowym istotne jest, aby wszystkie elementy zostały wymienione jednocześnie, a po skończonej wymianie koniecznie należy dokonać ustawienia zbieżności.

Lancia Thesis -schemat przedniego zawieszenia
Lancia Thesis -schemat tylnego zawieszenia

Z czasem problemem stają się także mocowania przednich amortyzatorów. Ważne jest, aby dobierany element posiadał odpowiednią budowę, ponieważ istnieją zamienniki, które ze względu na swoją konstrukcję za bardzo usztywniają pracę amortyzatora.

TED50855 – Lewe mocowanie przedniego amortyzatora Lancii Thesis
TED54136 – Prawe mocowanie przedniego amortyzatora Lancii Thesis

Aby jeszcze lepiej uświadomić sobie, jak znaczącym dla firmy Lancia był model Thesis, wystarczy wspomnieć o tym, że samochody te stosowane było w sprzedaży door to door, a auto było dostarczane pod dom klienta przez sprzedawcę, a następnie wykonywany był telefon kontrolny od kierownictwa danego dealera, w celu upewniania się, że wszystko jest w porządku. Na czas ewentualnej awarii dostarczane było auto zastępcze, a użytkownicy Thesis mogli korzystać ze specjalnej darmowej infolinii przeznaczonej specjalnie dla tego modelu.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertę dotyczącą modelu Thesis, którą można znaleźć w naszym darmowym katalogu online.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Więcej w tej kategorii

Nowości – kwiecień 2024

Nasze kwietniowe nowości produktowe zawierają 23 nowe pozycje. Wprowadziliśmy do oferty kilka nowych tulei, także wraz ze śrubami dla takich samochodów, jak

Więcej »

Nowości Marzec 2024

W marcu wprowadziliśmy do oferty 13 nowych indeksów. Ponad połowa z nich to elementy poliuretanowe, wśród których ciekawą pozycją jest tylna tuleja

Więcej »

Nowości Luty 2024

W lutym nowości produktowe są bardzo zróżnicowane, wprowadziliśmy do oferty aż 57 nowych pozycji, wśród których znalazły się zarówno elementy gumowe, jak

Więcej »

Nowości Styczeń 2024

Nowy rok rozpoczęliśmy od mocnej listy nowości. Na pierwszym planie postanowiliśmy zaprezentować nowe śruby mimośrodowe, które solidnie zamocują tuleje. Nowości to także

Więcej »