Z okazji Dnia Pandy – kilka słów na temat Fiata Panda

Dzień 16 marca jest Międzynarodowym dniem Pandy. Te przesympatyczne zwierzęta od połowy XX w. znajdowały się na skraju wyginięcia. W sprawach żywych Pand nie jesteśmy ekspertami, więc zainteresowanych tematem zachęcamy do odwiedzenia strony WWF po więcej informacji.

Jako fani motoryzacji nie mogliśmy się powstrzymać przed skorzystaniem z okazji i wspomnieniem o Pandzie, która już od ponad 40 lat jest obecna w świecie techniki samochodowej.

Fiat Panda jest niezwykle popularnym pojazdem na naszych drogach. Kompaktowe rozmiary, niskie spalanie to tylko pierwsze z wielu zalet. Nieskomplikowana budowa przekładająca się na stosunkowo niską awaryjność sprawia, że ten samochód jest popularny wśród polskich rodzin. Niejedna osoba uważa, że Fiat Panda przedstawiony na poniższej grafice był pierwszą generacją tego modelu. Tak jednak nie jest, co nie jeden fan włoskiej motoryzacji bezproblemowo sprostuje.

Fiat Panda drugiej generacji (2003 – 2012)

Fiat Panda – od czego to wszystko się zaczęło?

Po raz pierwszy Panda została pokazana światu w marcu w 1980 r. Mimo że pierwsza generacja nie miała zbyt finezyjnych kształtów, to za projektem stał sam Giorgietto Giugiaro. To spod jego ręki wyszły karoserie Alfy Romeo Brera, DeLorean’a DMC-12 oraz… design niejednego aparatu fotograficznego marki Nikon.

Fiat Panda pierwszej generacji (1980-2003)

Projekt Pandy „jedynki” miał dwa zadania do realizacji, z których bezproblemowo się wywiązał. Auto miało być jak najprostsze oraz jak najtańsze. Takie też były oczekiwania rynku, które samochód w pełni realizował. Rocznie produkowano 150 tysięcy samochodów. 3 lata po premierze, Panda doczekała się swojego odpowiednika w hiszpańskim wydaniu. Na rynku zadebiutował Seat Marbella, który był technicznie tym samym pojazdem.

Pomimo swojej prostoty samochód był prekursorem niektórych rozwiązań w swojej klasie. Był pierwszym miejskim pojazdem, który można było nabyć z silnikiem diesla. Co prawda nie powalała osiągami – była to wolnossąca jednostka o pojemności 1300 cm3 i mocy 36 koni mechanicznych – ale zapewniała niskie spalanie.

Panda i napęd 4×4

Swoistym przetarciem nowych szlaków było również wprowadzenie wersji z napędem na wszystkie koła. Panda 4×4 zadebiutowała w 1983 roku w odpowiedzi na potrzeby segmentu rolniczego. Napęd do pojazdu dostarczyła marka Steyr-Daimler-Puch –  ta sama, która odpowiada za Mercedesa G-klasę i do dziś go produkuje. Wersję 4×4 można było nabyć również w wersji z automatyczną skrzynią biegów (CVT).

Druga generacja Pandy

Fiat Panda drugiej generacji (2003-2012)

Po ponad 20 lat produkcji nadszedł czas na zaprezentowanie nowej wersji. Co ciekawe, następca początkowo miał nosić nazwę Gingo, ale w wyniku protestów Renault (produkującego Twingo) porzucono ten pomysł. Pierwszy egzemplarz zjechał z Tyskiej taśmy montażowej w 2003 roku. Rok później pojazd uzyskał tytuł Car of the Year.

Drugą generację również można było nabyć jak poprzednika z napędem 4×4. Ta odmiana nosiła nazwę Panda Cross. Występowała ona również w limitowanej edycji Monster, której wyprodukowano 695 egzemplarzy… czyli tyle ile wynosi pojemność silnika Ducati Monster, do którego nawiązuje. Kolejną bardzo ciekawą wersją była 100 HP, czyli sportowa odmiana o mocy 100 koni mechanicznych. Poza zwiększoną mocą auto ma zmodyfikowane zawieszenie oraz układ kierowniczy. Kolejne zmiany znajdziemy w środku – kubełkowe fotele oraz przycisk „sport” zmieniający mapę silnika. Co daje włączenie tego trybu? Pierwszą setkę w około 9,5s.

Panda trzeciej generacji

Fiat Panda trzeciej generacji (2011- )

Trzecia generacja została zaprezentowana podczas targów we Frankfurcie w 2011 roku. Pojazd korzysta z tej samej platformy co Lancia Ypsilon oraz Fiat 500 i 500L. Odmiana z napędem 4×4 jest już tradycją i także w tym wypadku jest ona dostępna. Trzecia generacja już nie jest produkowana w Tychach i powróciła do Włoch – swojej ojczyzny. W stosunku do poprzednika zwiększyły się wymiary pojazdu, ale tylko w umiarkowanym stopniu. Nadal jest tomały, miejski samochód.

Do tej pory wyprodukowano ponad 6 milionów egzemplarzy Fiata Pandy, a popyt na ten miejski samochód nie maleje. Popularność nowszych generacji, samochód zawdzięcza podtrzymywaniu założeń przyjętych od pierwotnej wersji. Są to niska cena, niezbyt skomplikowana budowa oraz w pełni realizowanie roli bycia małym, funkcjonalnym miejskim samochodem.

Potrzebujesz części do Fiata Pandy?

Zapraszamy do odwiedzenia naszego darmowego katalogu, gdzie można znaleźć części do wszystkich wspomnianych modeli Fiata Panda, przedstawione na czytelnych schematach zawieszenia. KATALOG TEDGUM – FIAT PANDA.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Więcej w tej kategorii

Nowości maj 2021

W maju wprowadziliśmy do naszej oferty aż 28 nowych produktów. Wśród nich znalazły się poduszki silnika między innymi do Jeepa, Nissana, Kii,

Więcej »

Nowości kwiecień 2021

W kwietniowych nowościach przygotowaliśmy całą serię gum stabilizatora dla BMW serii 5. Teraz każdy użytkownik tego modelu będzie mógł dobrać odpowiednie mocowanie

Więcej »

Nowości Marzec 2021

Nowości marcowe to ogromna porcja różnorodności, ponieważ wprowadziliśmy do oferty części do aż 22 marek samochodów. Najnowsza oferta dotyczy samochodów zarówno europejskich,

Więcej »

Nowości Luty 2021

Nowe zestawy tulei metalowo-gumowych do samochodów marki Kia oraz Hyundai, a także zestaw poliuretanów do Toyoty 4-Runner oraz Land Cruiser to zaledwie

Więcej »

Pragniemy, aby korzystanie z naszego serwisu było komfortowe dla wszystkich użytkowników. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w przeglądarce użytkownika plików cookies oraz przetwarzanie anonimowych danych do celów statystycznych przez TEDGUM Tadeusz Wojciechowski, z siedzibą w Rudzie Śląskiej 41-708, ul. Zabrzańska 22 i jego Zaufanych Partnerów. W naszej Polityce Prywatności znajdują się wszelkie informacje dotyczące sposobu i zakresu przetwarzania danych. Użytkownik w każdej chwili może poprosić o udostępnienie oraz zmianę danych przechowywanych przez Administratora witryny.