Wymiana tulei wahacza przedniego górnego w BMW E60 za pomoca ściągacza TED99705

Instrukcja opisuje czynności jakie należy wykonać podczas wymiany górnej tulei przedniego wahacza górnego 00088783, bądź TED76099 (Poliuretan) za pomocą ściągacza TED99705 w samochodzie BMW serii 5 (E60).

1

Pierwszą czynnością, która jest niezdbędna do wymiany tulei przedniego wahacza, jest podniesienie pojazdu oraz demontaż koła. Następnie demontujemy osłonę silnika znajdującą się pod pojazdem.

2

Mocowanie tulei znajduje się tuż obok stabilizatora. Zdejmujemy zaślepki, a śrubę mocującą odkręcamy za pomocą klucza nasadowego z nasadką nr 18 i klucza oczkowego nr 18.

3

Wahacz jest zwykle mocno zabrudzony. Warto go oczyścić nieinwazyjną chemią oraz przetrzeć do sucha czyściwem. Zabrany brud w skrajnym przypadku może uszkodzićgniazdo wahacza podczas demontażu starej tulei, bądź samą tuleję podczas montażu nowej.

4

Montujemy ściągacz tulei Tedgum TED99705 zgodnie z instrukcją. Za pomocą klucza oczkowego oraz klucza nasadowego wyprasowujemy tuleję z gniazda wahacza. Kierunek demontażu zużytej tulei powinien nastąpić w stronę silnika pojazdu.

5

Przed montażem tulei należy dokładnie oczyścić gniazdo wahacza oraz jego okolice. Jeżeli gniazdo jest uszkodzone, należy wymienić cały wahacz. W tym momencie warto również sprawdzić, za pomocą suwmiarki, średnicę tulei oraz samego wahacza.

6

Nową tuleję oraz gniazdo smarujemy izopropanolem w celu ułatienia montażu. Mniejszy, dodatkowy otwór znajdujący się w tulei oznacza umiejscowienie jej względem oznaczenia na wahaczu. Oznaczenia podzespołów powinny być w jednej osi. Odpowiednie umiejscowienie służy poprawnemu rozłożeniu sił na tulei podczas pracy zawieszenia.

7

Wstępnie umiejscowioną nową tuleję Tedgum TED76099 w gnieździe wahacza wprasowujemy ściągaczem TRD99705 zgodnie z instrukcją. Tuleję wprasowujemy przykładając ją do gniazda wahacza od strony silnika pojazdu.

8

Tuleja powinna zostać umieszczona centralnie względem środka gniazda wahacza.

9

Wahacz montujemy ponownie w mocowaniu i wstępnie przykręcamy. Wahacz powinniśmy dokręcać zgodnie ze specyfikacją producenta, pod obciążeniem, czyli gdy pojazd stoi na kołach. Jeżeli nie posiadamy kanału, lub nasz podnośnik nie oferuje możliwości podniesienia pojazdu na kołach, tp możemy wykorzystać dodatkowy podnośnik. Następnie montujemy zdemontowane wcześniej zaślepki oraz dokną osłonę silnika.

Po montażu zalecane jest wykonanie krótkiej jazdy testowej, po której powinno się dokonać oględzin montowanego elementu. Warto pamiętać, że zawieszenie wielowahaczowe ma tendencję do przenoszenia obciążeń. W przypadku niewielkiego uszkodzenia jednej tulei inna może być o wiele bardziej obciążona poprzez przenoszenie sił podczas pracy zawieszenia. Dlatego wskazane jest wymienienie wszystkich tulei, chyba, że mamy całkowitą pewność, że są w dobrym stanie. Teoria mówi, że po wymianie tulei geometria oraz zbieżność kół powinny pozostać niezmienione. Praktyka jest jednak odmienna. Zdarza się, że pojazdy mają dokonywaną korektę geometrii oraz zbieżność kół na wypracowanych elementach zawieszenia, co przekłada się na inne parametry po naprawie tych elementów. Często jest to związane z błędną diagnozą samych użytkowników – za zachowanie pojazdu obwiniają geometrię oraz zbieżność kół pojazdu a nie same elementy zawieszenia.

Powyższa instrukcja ma charakter poglądowy i służy do uproszczonego zobrazowania sposobu przeprowadzenia naprawy. Firma TEDGUM nie odpowiada za ewentualne błędy oraz nieodpowiednią interpretację instrukcji. Naprawa powinna być wykonana przez wykwalifikowany personel, przy użyciu odpowiednich narzędzi oraz przy zachowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa.Wszelkie prawa zastrzeżone. Instrukcje przeznaczone są dla klientów i użytkowników produktów TEDGUM, wykorzystywania, kopiowanie i rozpowszechnianie instrukcji w innym celu bez pisemnej zgody firmy TEDGUM jest zakazane.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Więcej w tej kategorii

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszej listy mailingowej !